VOOR HET MAKEN VAN DE JUISTE KEUZE

Zo wordt een veiligheidsschoen geproduceerd

Een veiligheidsschoen is samengesteld uit veel verschillende elementen.

In dit artikel lees je hoe een veiligheidsschoen precies wordt gemaakt en hoe het proces in zijn gang gaat.

Fase 1. Snijden van de materialen

Dit is het beginpunt van de productie van veiligheidsschoenen. Hiervoor worden rollen van allerlei kleuren ingekocht. Ook de materialen zijn erg verschillend. Hierbij kun je denken aan leer, microvezel, polyester voor de voeringen, schuim voor de vulling, sterker Texon om de verbinding te maken tussen het bovendeel en de zool, anti-perforatie polyamide etc. Een eenvoudige veiligheidsschoen bevat tussen de 12 en 15 verschillende onderdelen.

Het snijden van de materialen gaat met een machine. Door het bedienen van een muis kan om de kleine onvolkomenheden in de stof heen worden gewerkt. Zo gaat er zo weinig mogelijk materiaal verloren. De machine registreert dan de plaatsing en zal automatisch op de juiste plaats in de stof snijden. De positionering met de computer gebeurt volgens de breedte, de vorm en de grootte. Een andere snijtechniek is snijden met een stoot. Dit is meer traditioneel, maar ook zeer efficiënt.

De uiteinden of randen van de gesneden stukken worden vervolgens verfijnt door de stof in een pareuse te steken. Door de dikte van de stof te verminderen wordt de montage makkelijker gemaakt.

Het snijden van de materialen gaat met een machine.
Het stikken van de materialen

Fase 2. Het stikken van de materialen

Stikken kost veel tijd en is duur. Machines zijn ontworpen om vlakke en volumineuze stiksels te produceren. In het gedeelte ‘plat borduren’ worden het bovendeel, de oogjes-houders en de zijversieringen aan elkaar gezet. Daarna wordt de schuim van de hiel-aanzet op de hiel genaaid en het geheel op een vorm geschoven om het te accentueren. Als laatste wordt de schoen gestikt. Hiervoor gaat hij naar de ‘Strobel’-machine. Deze wordt gebruikt om het bovendeel van de schoen in volume te assembleren aan de binnenzool. Dit wordt het binnenzool-assemblage genoemd. De dikte van de materialen zijn belangrijk bij veiligheidsschoenen. Hierdoor is er kracht voor nodig om de materialen in volume aan elkaar te naaien.

Fase 3. Lijmen

De schoenvoering moet worden gelijmd. Afhankelijk van de modellen en materialen kunnen er verschillende technieken worden gebruikt. Deze technieken zijn lijmen met warme lijm, persen of handmatig lijmen met vloeibare lijm.

Stap 4. De neuskappen monteren

Dan volgt het monteren van de neuskappen, een essentieel veiligheidselement dat bij elk paar veiligheidsschoenen hoort. Uiteraard is voor elk model een andere neus nodig. Neuskappen kunnen worden gemaakt van staal, aluminium, composiet (glasvezel of polycarbonaat) of carbon. De maat van de neus-kap hangt af van de maat van de schoen. De neus-kap wordt tussen de voering en het textiel geschoven. Daarna gaat het geheel in een machine die het textiel eronder plooit.

De schoenvoering moet worden gelijmd
Zool injectie en afwerking

Fase 5. Zool-injectie en afwerking

De injectie van de schoenzolen wordt gedaan in een indrukwekkende machine. De machine is een enorme carrousel. De zolen worden gevormd door het inspuiten van PVC- of TPU-korrels. Wanneer deze korrels worden verhit en smelten past het zich perfect aan aan de vorm van de gewenste zool. Wanneer dit is gebeurt, gaat de schoen naar de afwerking.

Bij de afwerking worden de schoenen gecontroleerd op conformiteit. Ook worden de kleine onvolkomenheden gecorrigeerd. Je kunt hierbij denken aan het verbergen van lijmsporen of het branden van uitstekende draden. Ook kan nog overtollig materiaal rond de zolen worden verwijderd.

Wat is een veiligheidsschoen?​

Lees onze andere artikelen over dit onderwerp: