VOOR HET MAKEN VAN DE JUISTE KEUZE

Waar is een veiligheidsschoen van gemaakt?

Een veiligheidsschoen is samengesteld uit veel verschillende elementen.

Deze elementen spelen een rol op het gebied van veiligheid, comfort en het uiterlijk van de schoen. Sommige onderdelen heeft een veiligheidsschoen absoluut nodig, andere onderdelen zijn aanvullend en dus niet noodzakelijk. In dit artikel staat precies uitgelegd waar een veiligheidsschoen precies van gemaakt is.

De zichtbare en onzichtbare stoffen van het bovendeel

Het bovendeel van een veiligheidsschoen is het bovenste deel van de schoen. Het is de schoen zonder de zool. Een bovendeel van een veiligheidsschoen bestaat uit verschillende materialen. Deze kun je verdelen in zichtbare boven-stoffen en onzichtbare boven-stoffen.

Zichtbare boven-stoffen

Het bovendeel heeft één of meer hoofdmaterialen die zichtbaar zijn. Dit zijn materialen die ervoor zorgen dat een veiligheidsschoen bepaalde eigenschappen heeft. Elk materiaal brengt andere eigenschappen met zich mee. Sommige eigenschappen zijn sterkte, ademend vermogen, waterbestendigheid, maar ook andere technische kenmerken behoren tot deze eigenschappen.

De zichtbare boven-stoffen zijn niet alleen bedoeld voor het verbeteren van de techniek van de schoen. Ze zorgen er ook voor dat de schoen er mooi uitziet. Het ontwerp kan worden gemaakt door een goede keuze van materialen. Hierbij wordt gekeken naar textuur en kleur. Ook wordt er rekening gehouden met de lijnen van het patroon.

Voorbeelden van zichtbare materialen zijn: suède, leer, microvezel, polyester, katoen, polyamide textiel etc.

Onzichtbare boven-stoffen

Er zijn ook stoffen in het bovendeel verwerkt die je aan de buitenkant niet kunt zien. Deze worden gebruikt om de constructie van de veiligheidsschoen zo goed mogelijk te kunnen maken. Je kunt hierbij denken aan de achter- en voorvoet voeringen. Deze zijn gemaakt van het materiaal mesh.

Deze materialen kunnen in contact komen met de voet, waardoor ze comfortabel moeten zijn. Ook het materiaal schuim wordt gebruikt bij de productie van een veiligheidsschoen. Dit zorgt ook voor comfort, maar ook voor extra steun boven de hiel. Hiermee kan slijtage van de schoen worden voorkomen, doordat het de wrijving van de hiel vermindert.

Om ervoor te zorgen dat de schoen minder snel slijt, hebben veiligheidsschoenen ook vaak een antislip-laag van microvezels. Een veiligheidsschoen heeft ook thermogevormden inzetstukken. Je kunt hierbij denken aan de ‘slip-ons’ en de ‘oogjes’.

De accessoires

Het bovendeel van een veiligheidsschoen heeft accessoires. Denk hierbij aan oogjes, tules, riempjes etc. Deze zijn meestal gemaakt van kunststof, metaal of textiel. De oogjes en tules worden gebruikt om het gebruik van de veters handiger te maken. De riemen kunnen een doel hebben, maar kunnen ook gewoon zijn aangebracht voor de sier. Ten slotte kunnen stoffen of plastic onderdelen worden gebruikt voor branding. Dit betekent dat het merk laat zien dat de veiligheidsschoen van hen is. Denk hierbij aan een logo, naam etc.

De neus

De veiligheidsneus zit aan de voorkant van de veiligheidsschoen. Een veiligheidsschoen onderscheidt zich onder andere door deze veiligheidsneus. Het beschermt je tegen vallende voorwerpen tot een energie van 200 joule. Dat komt overeen met een voorwerp van 20 kilogram dat van een hoogte van 1 meter valt. De veiligheidsneus kan gemaakt zijn van metaal, zoals staal of aluminium, of van composietmateriaal, zoals polycarbonaat, glasvezel of koolstofvezel. Een veiligheidsschoen moet verplicht een veiligheidsneus hebben.

De anti-perforatie zool

De anti-perforatie zool beschermt je tegen het binnendringen van schroeven, spijkers of andere scherpe voorwerpen in de schoen. Het beschermt je tegen een kracht van 1100N. De zolen zijn gemaakt van roestvrij staal of textiel. SBP, S1P en S3 veiligheidsschoenen hebben een anti-perforatie zool.

Extra beschermingselementen

Extra beschermingselementen die specifiek zijn bedoeld voor veiligheidsschoenen kunnen aan het bovendeel van de schoen worden toegevoegd. Ze zijn ontworpen om speciale bescherming te bieden aan de middenvoetsbeentjes of malleoli. Het is ook heel gebruikelijk dat een veiligheidsschoen een stijve veiligheidsneus heeft. Dit zorgt voor minder slijtage aan de voorkant van de schoen. Dit is namelijk een plek waar slijtage het snelst voorkomt.

De buitenzool

De buitenzool is de laag die in contact komt met de grond. Het zorgt voor demping en stabiliteit bij het dragen van de schoen. Ook zorgt het voor een betere grip op de grond door de kwaliteit van het materiaal en het ontwerp van de noppen. De buitenzool kan op verschillende manieren aan het bovendeel worden bevestigd. Meestal wordt het direct op het bovendeel en gelaste geïnjecteerd. Een gelaste is een gelijmde zool.

Een buitenzool kan zijn gemaakt van één materiaal. Hierbij kun je denken aan Ethuleen Vinylacetaat (EVA), polyurethaan (PU), rubber etc. Het kan echter ook van een multi-materiaal zijn gemaakt. Dan spreken we van een tussenzool en een buitenzool.

De tussenzool

Wanneer de buitenzool van een multi-materiaal is gemaakt spreken we van een multimateriaal-zool. Deze bestaat dan ook uit een comfortabele tussenzool. Deze wordt vaak gemaakt van een licht en schokabsorberend materiaal zoals EVA of PU. De tussenzool vormt de comfort-verbinding tussen het bovendeel en de buitenzool. De tussenzool is vaak het grootste deel van de zool. Het feit dat het gemaakt is van een geëxpandeerd materiaal maakt het mogelijk dat de veiligheidsschoen een groot volume aankan en daarbij nog steeds lichtheid en demping behoudt.

De uitneembare binnenzool

De binnenzool is de zool die in contact komt met je voet. Hij is vaak ontworpen met schokabsorberende schuimsoorten. Deze bieden je comfort. Ze zijn vaak gemaakt van EVA- of PU-schuim. Soms worden ze ook gemaakt van ademend gaas, leer of microvezel. Bij sommige schoenen is de binnenzool vastgelijmd. Hij is dan dus niet uitneembaar. Bij veiligheidsschoenen is dat niet het geval. Hierbij is de binnenzool uitneembaar en verwisselbaar.

Wat is een veiligheidsschoen?​

Lees onze andere artikelen over dit onderwerp: