POPULAIRE WERKSCHOENEN

Metaalvrij / Automotive

WERK & VEILIGHEIDSSCHOENEN

Voor de metaalvrij sector

Welke schoen heb ik nodig?

Ontdek onze volledig metaalvrije veiligheidslaarzen en veiligheidsschoenen S3 of veiligheidsschoenen S1P met lichte neuzen en een penetratiebescherming van bijvoorbeeld textiel en kunststof. Deze kunststofneuzen en de stootvaste textielzool zijn gecertificeerd volgens de norm en kunnen evenveel weerstaan als een stalen neus.

In een metaalvrije veiligheidsschoen of werkschoen van klasse S2, S1P of S3, wordt geen staal gebruikt voor teenbescherming en penetratiebescherming. De zool is dan gemaakt van andere prikbestendige materialen zoals Kevlar of glasvezel. De beschermingsneus en de penetratiebescherming mogen nooit van metaal zijn en moeten absoluut metaalvrij zijn.

Metaalvrije schoenen kunnen ook praktisch zijn voor werknemers op de luchthaven, omdat ze de metaaldetectoren niet activeren en er geen alarm wordt gegeven.

VEELVERKOCHTE

Metaalvrije werkschoenen

Werkschoenen zonder metaal zijn verkrijgbaar in elke beschermingsklasse

In de meeste gevallen maakt het weglaten van staal de schoen aanzienlijk soepeler, comfortabeler en lichter. Bovendien reikt de bescherming tegen indringing tot aan de rand van de binnenzool, wat niet het geval is bij een stalen inlegzool.

S1P of S3 werkschoenen zonder stalen neus zijn vaak vereist op plaatsen waar bescherming tegen elektriciteit nodig is, ook bij het werken met metaaldetectoren of wanneer speciale koude- of warmte-isolatie vereist is. Want in de winter heeft een metaalvrije veiligheidsschoen het voordeel dat hij de kou niet geleidt.

Ter bescherming tegen elektrostatische oplading wordt ook een schoen met ESD-uitrusting aanbevolen – een zogenaamde ESD-veiligheidsschoen.
Metaalvrije veiligheidsschoenen & werkschoenen voor professionals

WERK & VEILIGHEIDSSCHOENEN

Voor de automotive

Welke schoen heb ik nodig?

De minimumeis voor veiligheidsschoenen voor mechatronici in de automobielindustrie is klasse S1. Er zijn echter nog andere aspecten die in overweging moeten worden genomen alvorens de schoenen te kopen. Het werken aan auto’s en andere voertuigen brengt een aantal zeer specifieke eisen aan de schoenen met zich mee, waaraan niet alle schoenen van klasse S1 volledig voldoen.

Veiligheidsklasse S1 vereist een beschermende overneus die bestand is tegen een druk van ten minste 200 joule. Bovendien moeten de schoenen in deze klasse een gesloten hielgedeelte hebben en moet de zool antistatische eigenschappen hebben. Deze drie aspecten zijn zeker zinvol voor mechatronici in de automobielsector.

Als de schoenen door de werkgever worden verstrekt, zou de werkgever er goed aan doen iets meer te investeren om de veiligheid op het werk te waarborgen. Een blessure aan de voeten kan er immers al snel toe leiden dat de werknemer voor langere tijd niet in staat is om te werken. In veel gevallen kan een dergelijk risico aanzienlijk worden beperkt door aangepast schoeisel.

VEELVERKOCHTE

Automotive werkschoenen

De minimumeis is niet altijd voldoende

Voor deze beroepsgroep zouden wij echter drie aanvullende kenmerken willen aanbevelen:

Prikbestendige zool: In een autowerkplaats kan het altijd gebeuren dat scherpe voorwerpen, zoals plaatwerkonderdelen of schroeven, los op de vloer blijven liggen. Bij een normale schoenzool kunnen deze scherpe delen door het lichaamsgewicht gemakkelijk in de binnenkant van de schoen terechtkomen en ernstige verwondingen veroorzaken. Een doorboringsbestendige zool wordt daarom ook in de autowerkplaats aanbevolen om dit risico uit te sluiten.

Antislipzool: Door lekkende olie en andere schurende stoffen kan het op plaatsen in de werkplaats extreem glad zijn. Speciaal om deze reden zijn er speciale antislipzolen voor veiligheidsschoenen, die ook sterk worden aanbevolen voor mechatronici in de automobielindustrie.

Petroleumbestendige materialen: De veiligheidsschoen moet bestand zijn tegen benzine en eventueel andere chemicaliën. Dit voorkomt dat er benzine in de schoen komt of dat het materiaal poreus en dus op lange termijn onbruikbaar wordt. Aangezien veel reparaties gepaard kunnen gaan met contact met benzine, olie en andere chemicaliën, wordt ook dit kenmerk aanbevolen.