GIDS VOOR WERKSCHOENEN

Teenkappen voor veiligheidsschoenen

Veiligheidsschoenen die voldoen aan de EN ISO 20345-norm hebben allemaal een veiligheidsneus die je tenen beschermen tegen stoten en pletten.

Meestal komt het risico op stoten en pletten door vallende voorwerpen. Voor veel mensen is de veiligheidsneus zelfs de reden van het bestaan van een veiligheidsschoen. De veiligheidsneus vormt dan ook een belangrijk onderdeel van een professionele werkschoen.

De regeling van de veiligheidsneus bij veiligheidsschoenen

De veiligheidsneus bevindt zich aan de voorkant van de veiligheidsschoen. Bij het in elkaar zetten van de voorkant van de schoen, wordt de veiligheidsneus tussen de binnen-voering en het bovenmateriaal gestoken.

De EN ISO 20345-norm vereist dat een neus-kap van een veiligheidsschoen:

  • een weerstand aankan van 200 joule. Dit komt overeen met een voorwerp van 20 kilogram dat van een hoogte van 1 meter valt.
  • bestand is tegen verbrijzeling bij een drukkracht van 1500daN.

Na elke test die wordt gevoerd bij de veiligheidsschoenen wordt de resterende hoogte van de binnenkant van de schoen bij de neus gemeten, nadat er een voorwerp op is gevallen. De minimale resthoogte varieert per maat.

De EN ISO 20345-norm vereist ook dat de veiligheidsneus aan bepaalde minimumafmetingen qua breedte en diepte voldoet. Deze afmetingen variëren per grootte van de schoen.

neus van veiligheidsschoenen

De verschillende materialen van de neuskappen

De verschillende materialen van de neuzen

Metalen neuskappen

De veiligheidsneuzen die als eerste werden gemaakt waren van staal. Staal wordt nog steeds veel gebruikt, omdat het sterk is. Ook kan met staal redelijk dunne teenkappen worden gemaakt. Staal is ook redelijk goedkoop als je het vergelijkt met sommige composietvezels. Het enige nadeel van staal is het gewicht. Een neus-kap voor een veiligheidsschoen met maat 42 weegt al snel 90 gram.

Metalen veiligheidsneuzen worden nog steeds veel gebruikt, maar in sommige bedrijfssectoren worden ze afgewezen. Dit wordt met name gedaan wanneer er portalen zijn. Denk hierbij aan bepaalde transportbedrijven, logistieke opslagplaatsen en industrieën.

Aluminium neuskappen

Een ander materiaal dat wordt gebruikt bij het maken van veiligheidsneuzen is aluminium. Aluminium is lichter dan staal. Hierdoor is het mogelijk om het gewicht van de teenkappen te verminderen tot 70-75 gram. Aluminium is wel wat minder sterk dan metaal. Daarom moet de vorm van het mondstuk een beetje worden ‘opgeblazen’ en dikker worden gemaakt. Hierdoor kan een aluminium neus-kap een slagproef doorstaan.

Metalen neuskappen

Composiet neuskappen

Composiet veiligheidsneuzen worden vaak als ‘moderner’ beschouwd. Ze kunnen van verschillende materialen worden gemaakt. Voetbeschermers van bijvoorbeeld polycarbonaat zijn licht en goedkoop. Ze zijn echter een stuk groter dan schoenen met stalen neuzen. Dit komt door het verschil in sterkte van het materiaal.

Glasvezel neuskappen

Glasvezel is een materiaal dat veel wordt gebruikt in de transport- en bouwsector. Dit komt door de weerstand van het materiaal en door de isolerende eigenschappen. Het materiaal wordt ook veel gebruikt bij het produceren van veiligheidsneuzen voor schoenen. Glasvezel neuskappen wegen tussen de 70 en 80 gram.

Carbonaat neuskappen

Carbon is een populair materiaal. Het wordt veel gebruikt bij de productie van onderdelen voor supercars, vliegtuigen, boten, fietsen en andere prestatiegerichte voorwerpen. Het combineert sterkte en lichtheid. Sommige neuskappen van carbon wegen minder dan 40 gram bij een schoen met maat 42. Dankzij carbon kunnen neuskappen worden gemaakt die aan de voorkant lichter en dunner zijn. Het nadeel is dat carbon nog niet heel vaak wordt gebruikt. Dit komt doordat carbon redelijk duur is.

kunstof neuskappen

Wat is een veiligheidsschoen?​

Lees onze andere artikelen over dit onderwerp: