ESSENTIËLE VEILIGHEIDSUITRUSTING IN LOGISTIEKE BEROEPEN

Wanneer je werkt in de vervoer en logistiek word je blootgesteld aan risico's

Het wegvervoer en de logistiek, die de kern vormen van de goederendistributie-systemen en de uitwisselingen tussen handel en consument, staan onder grote druk.

Steeds kortere doorlooptijden, just-in-time voorraden, langere werktijden, milieuoverwegingen… hoe kunnen we, met al deze beperkingen, het aantal arbeidsongevallen verminderen? Dit is dus precies waar we in dit artikel aandacht aan besteden.

De logistieke beroepen beter begrijpen

Wat zijn precies de logistieke beroepen?

Bij banen in het vervoer kun je bijvoorbeeld denken aan de vrachtwagenchauffeur. De opdracht van een vrachtwagenchauffeur is om goederen te vervoeren en vaak te zorgen voor het lossen van zijn aanhangwagen op een platform. Naast de vrachtwagenchauffeurs zijn er ook de werknemers in de logistieke entrepots. Zij verwerken voor en na de transport de te leveren pakketten. Wie zijn dit precies?

  • De dokagent, ook bekend als de bezorger of de behandelende agent. Hij ontvangt de vrachtwagens op de loskades.
  • De orderpicker: verzamelt de goederen en stelt ze samen voor verzending.
  • De magazijnmedewerker of heftruckchauffeur: verantwoordelijk voor het in ontvangst nemen en ordenen van de voorraden producten. Af en toe zijn zij ook orderpicker.

Al deze mensen moeten voortdurend omgaan met zware lasten in zware omstandigheden. Ze gebruiken karretjes, laadkleppen, pallet-trucks, film-, omsnoering- en verpakkingsapparatuur. Hun werkplek is vaak lawaaierig en stoffig. In pakhuizen krijgen ze te maken met kou en hitte en op de dokken krijgen ze te maken met slecht weer. De vloeren kunnen rommelig en glad zijn. Daarbij komt nog de constante druk van deadlines die gehaald moeten worden en werktijden die heel vaak gespreid zijn. In deze moeilijke omgeving is het risico op ongevallen dan ook groot.

In het geval van chauffeurs en heftruck-bestuurders zijn de risico’s vooral aanwezig tijdens de laad- en losfasen. De maatregelen zijn bekend, maar worden niet altijd goed toegepast. Het gevolg is een verhoogde blootstelling aan risico’s in deze sectoren: verstuikingen, spit, botsingen met machines, RSI, peesontstekingen, verhoogde bloeddruk, etc. zijn een paar van deze risico’s.

De meest voorkomende ongelukken in de vervoer en logistiek

De meest voorkomende ongelukken in de vervoer en logistiek

Hieronder is een lijstje te vinden met de meest voorkomende ongelukken in de vervoer en logistiek.

  1. Zijdelings kantelen van vorkheftrucks
  2. Musculoskeletale verwondingen
  3. Impact op voetgangers door gebrek aan zichtbaarheid van vorkheftruck-bestuurders met vorken in hoge stand
  4. Uitglijden op een rommelige of natte vloer
  5. Vallen op het laadperron
  6. Vallen van uitrusting of pakjes
  7. Voetkneuzingen, vaak bij het verplaatsen van pallet-trucks.

De essentiële veiligheidsuitrusting in logistieke beroepen

Volgens de arbeidswet moet de werkgever alle middelen hebben om de veiligheid van de werknemers te garanderen. Dit moet gedaan worden door:

  1. Risico’s bij de bron wegnemen of verminderen
  2. Uitvoering van collectieve beschermingsmaatregelen
  3. Uitvoering van individuele beschermingsmaatregelen
  4. Het geven van passende instructies aan werknemers

De eerste stap is uiteraard het identificeren van de risicofactoren in de werkomgeving. Ook verplicht de arbeidswet werkgevers om hun werknemers PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen) ter beschikking te stellen. Deze uitrusting is bedoeld om het lichaam, het hoofd, de handen en de voeten te beschermen en wordt aangepast aan de functie. Je kunt hierbij denken aan veiligheidsschoenen, een bril, een helm, handschoenen, schouderbescherming, een reflecterend vest, oordopjes of hoofdtelefoon met ruisonderdrukking, stofmasker, etc.

Door de werkgever verstrekte persoonlijke beschermingsmiddelen

De werkgever moet de PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen) gratis aanbieden en de werknemer inlichten over de risico’s waartegen hij zich door het dragen ervan beschermt. Ook informeert de werkgever de werknemer met de verantwoordelijkheden die hij of zij heeft wanneer de instructies niet worden nageleefd. Ten slotte moet het bedrijf regelmatig controles uitvoeren om er zeker van te zijn dat de afzonderlijke apparatuur in goede staat verkeert.

Innovatieve PBM

Als PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen) een beperking vormen voor de werknemer, is het de taak van de fabrikanten om te innoveren en zo de beperking te verminderen. Zo zijn er werkkleren met anti-transpirerende stoffen voor warm weer, fleece-jacks tegen de kou, of broeken met zakken die erg praktisch zijn om tangen of riemen in mee te nemen.

De verschillende materialen van de neuzen