LICHTE WERKSCHOENEN

Alles wat je moet weten over lichte veiligheidsschoenen

Lichtgewicht is een van de belangrijkste verwachtingen van gebruikers als het aankomt op veiligheidsschoenen.

Waarom is dit dan zo belangrijk en hoe slagen fabrikanten erin om veiligheidsschoenen steeds lichter te maken? In dit artikel vind je alles wat je moet weten over lichte veiligheidsschoenen.

De logistieke beroepen beter begrijpen

Waarom is het belangrijk om een lichte veiligheidsschoen te hebben?

Een werknemer brengt minstens 7 uur van zijn of haar dag in veiligheidsschoenen door. Als je een werknemer vraagt wat hij of zij het belangrijkst vindt bij de keuze van zijn of haar werkschoenen, is lichtheid het belangrijkst. Waarom is het dan belangrijk om bij veiligheidsschoenen rekening te houden met lichtheid?

Herstel van het imago van veiligheidsschoenen

Door de geschiedenis van veiligheidsschoenen hebben ze een reputatie van imposant, stijf, zwart en vooral zwaar te zijn. Ook al is de ‘arbeidersstijl’ momenteel weer steeds populairder geworden, willen arbeiders lichte en comfortabele veiligheidsschoenen. Als sommige ambachtslieden nog steeds in niet-standaard sportschoenen werken, komt dat omdat zij nog steeds een negatief beeld hebben van veiligheidsschoenen. Hierbij is gewicht de belangrijkste klacht. Het is aan de fabrikanten om te innoveren en dingen te veranderen.

Een echt fysiek voordeel voor de drager

Waarom werknemers zo graag lichte schoenen dragen, is omdat 200 gram minder aan je voeten al merkbaar is. Lichte schoenen zorgen dan ook voor de volgende voordelen:

Minder vermoeidheid

Het is heel eenvoudig: hoe zwaarder de schoenen, hoe meer je spieren moeten werken om ze te verplaatsen. Hoe meer de spier werkt, hoe meer calorieën hij verbrandt. Met het dragen van zwaardere schoenen verbrand je dus meer ‘brandstof’. Door lichtere schoenen te dragen bespaar je dus calorieën en energie. Deze kun je dan besteden aan andere ‘taken’ die interessanter en productiever zijn.

Minder risico op letsel

De last van zware schoenen, maakt je vatbaarder voor blessures. Vermoeidheid zorgt ervoor dat je minder alert bent en dat je reflexen minder worden. Werknemers met ‘zware benen’ reageren minder goed op hun omgeving. Een voorwerp op de grond kan je enkel verzwikken, een gladde vloer kan ervoor zorgen dat je valt. MSD (spier- en skeletaandoeningen) komen dan ook vaker voor bij het dragen van zware veiligheidsschoenen. De lichtheid van veiligheidsschoenen staat dus centraal bij de bescherming van de werknemer.

Hoe kunnen veiligheidsschoenen lichter worden gemaakt?

Er zijn verschillende manieren waarop veiligheidsschoenen lichter kunnen worden gemaakt. Dit kan vooral worden gedaan door het gebruiken van innovatieve materialen bij de productie van teen-kappen en antiperforatie-zolen. Dit zijn namelijk zwaardere onderdelen van een veiligheidsschoen.

Teen-kappen

Een veiligheidsneus of teen-kappen moeten verplicht op veiligheidsschoenen zitten volgens de EN ISO 20345-norm. Dit onderdeel maakt de schoen zwaarder. Nieuwe technologische vooruitgangen maken het echter mogelijk om deze lichter te maken. Door bijvoorbeeld het gebruik van koolstofvezels kunnen teen-kappen lichter wordt gemaakt. Koolstofvezels maken een gewichtsvermindering van 33% mogelijk in vergelijking met teen-kappen van glasvezel. Dit betekent een gewichtsvermindering van ongeveer 25 gram van de teen-kap.

kunstof neuskappen

De antiperforatie-zool

Dan is er nog de antiperforatie-zool. Deze is niet verplicht in de basisnorm voor veiligheidsschoenen (SB), maar wel noodzakelijk om de S1P- en S3-markeringen te krijgen.

Door de antiperforatie-zolen van hyper-compacte microfilamenten te maken kan het gewicht van de zolen met 50% verminderen. Dit betekent een winst van ongeveer 35 gram.

Door bepaalde veiligheidseisen is het voor ontwerpers soms verplicht om met dikkere en dichtere materialen te werken. Dit heeft te maken met de bestendigheid van het materiaal. Het zou dus kunnen dat hierdoor het gewicht van de schoenen iets toeneemt.

De anti perforatie zool beschermt je tegen het binnendringen van schroeven

Inspiratie uit sportschoenen

Het is een grote technische uitdaging om de dunheid en het comfort van een sportschoen te behouden bij het ontwerpen van een veiligheidsschoen, maar dankzij materiaalinnovaties op het gebied van neuzen en antiperforatie-zolen is dit nu mogelijk.

Wat de boven-materialen betreft, wordt de voorkeur gegeven aan mesh of open breisels die ook bij sportschoenen worden gebruikt. Dit maakt het mogelijk lichte en luchtige veiligheidsschoenen te produceren.

De zool

Voor de zool moeten lichte materialen zoals EVA worden gebruikt. Zware materialen, zoals rubber, hoeven alleen te worden gebruikt op het gebied waar de schoen in contact komt met de grond. Hiermee kan grip en slijtvastigheid worden gegarandeerd.

Dankzij nieuwe innoverende materialen kunnen fabrikanten nu aan de verwachtingen van de gebruikers voldoen door echte veiligheidssneakers te creëren. De veiligheidssneaker is nu erg populair bij de gebruikers, omdat hij voldoet aan de behoeften van de mensen die graag in sportschoenen zouden willen werken.

Wel is het zo dat het comfort van een veiligheidsschoen niet alleen afhankelijk is van de lichtheid. Andere factoren die zorgen voor comfort zijn de demping, de pasvorm, de kwaliteit en de flexibiliteit van de materialen.

Het kiezen van een comfortabele veiligheidsschoen